OSIRIS in de zorg

Het St. Antonius Ziekenhuis in Utrecht is een van de grootste niet-academische opleidingsziekenhuizen van het land, en trekt studenten van binnen en buiten de regio. Elk jaar volgen ruim 500 studenten een verkorte opleiding mbo/hbo verpleegkundige of een van de verpleegkundige vervolgopleidingen binnen het cluster acute zorg en het cluster langdurige zorg.  “En dat stelt de nodige eisen aan de administratieve systemen”, weet Emilie Steeghs. Ze is sinds enkele jaren als externe projectmanager en adviseur verbonden aan het St. Antonius Ziekenhuis en vertelt over haar ervaringen met OSIRIS.

Verouderd maatwerk

“Bij de St. Antonius Academie werkten we met een verouderd pakket. Het is ooit speciaal voor ons ontwikkeld, maar voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. We zijn dus op zoek gegaan naar één nieuw pakket voor administratie, planning en roosteren. Dat blijkt niet te bestaan in onderwijsland. Ook wilden we liever niet afhankelijk zijn van veel maatwerk. Dus hebben we na uitgebreid onderzoek gekozen voor Xedule voor het plannen en roosteren, en voor OSIRIS voor de administratie. We zijn een ziekenhuis met ambitie en wilden een pakket dat met ons mee kan groeien. We geloven dat met de combinatie OSIRIS en Xedule te hebben gevonden. De koppeling tussen deze twee SaaS-oplossingen wordt voor ons gebouwd door de leveranciers.”

Klaar in 2020

In februari is OSIRIS Student Aanmelding succesvol live gegaan. “Studenten kunnen zich nu rechtstreeks bij ons aanmelden voor een opleiding en vrijstellingen aanvragen. Een klein deel doet dat via een mbo-instelling en daarvoor zijn we nu het registratieproces aan het inrichten, zodat we ook deze studenten kunnen meenemen in de planning en roosters. Daarnaast zijn we de gegevens van alle actieve studenten die al geregistreerd staan aan het converteren naar OSIRIS. Dat moet ergens rond de zomer klaar zijn, zodat OSIRIS Student en OSIRIS Docent live kunnen. Vanaf dat moment kunnen deze twee groepen via OSIRIS met elkaar communiceren en informatie met elkaar delen. Het curriculum moet zowel in Xedule als in OSIRIS beschikbaar zijn, zodat studenten kunnen worden ingeschreven op het te volgen onderwijs en hun rooster kunnen raadplagen via de app. Ik verwacht dat we dit alles dit jaar klaar hebben.”

Techniek bij elkaar brengen

“Als ik kijk naar de samenwerking met CACI de afgelopen jaren, dan zie ik twee dingen: Bij CACI werken kundige, aardige mensen, en ze zijn proactief en goed bereikbaar. Met onze accountmanager Gerrit Lauwers kan ik het prima vinden. Waar we te lang mee hebben gewacht, is de technische mensen bij elkaar brengen. Door er als projectmanager of accountmanager tussen te blijven zitten, ontstaat er vertraging en ruis. We zijn natuurlijk het eerste ziekenhuis waar CACI mee werkt en dat is wennen. Bij ons gaat alles anders dan elders in het onderwijs. Wel wordt er met belangstelling naar dit implementatieproject gekeken, want veel andere ziekenhuizen worstelen met de inrichting van onderwijsplanning en administratie.”

Technische voorwaarden OSIRIS

“Wat bijvoorbeeld meer tijd en daarmee ook geld heeft gekost, is authenticatie en connectie. We hebben hier veel te maken met externe studenten en docenten en een standaardwerkwijze voor het aansluiten van leveranciers. Dat leverde in het systeem een probleem op met het authentiseren en verbinden. Daar moest een aanvullende oplossing voor worden gezocht. Zowel CACI als wij hadden dit niet voorzien. Als je van tevoren goed op een rijtje hebt wat de technische voorwaarden zijn om OSIRIS succesvol te kunnen implementeren, kun je als klant een betere afweging maken in tijd en kosten. Daar valt voor CACI zeker nog wat te winnen in de zorg.”

Meer weten over de OSIRIS in de zorg? Bel CACI Consultancy op +31 88 654 35 00.

 

CACI bv

De Ruijterkade 7
1013 AA Amsterdam
+31 (0)88 - 654 35 00

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief!